PIOTR MASTALERZ
Profesor Piotr Mastalerz w latach 1988-1993 studiował w łódzkiej PWSSP (obecnie ASP). Studia ukończył z wyróżnieniem uzyskując dyplom w pracowniach projektowania tkaniny i malarstwa. Artysta tworzy w obszarze malarstwa sztalugowego, rysunku, sitodruku na tkaninie i realizacji obiektów artystycznych. Abstrakcyjne obrazy Piotra Mastalerza, występujące często w formie dyptyków i tryptyków, są nieoczywistymi pejzażami z wyobraźni artysty. Ich kompozycja, kolor i faktura budzą przyjemne skojarzenia u odbiorcy i pozwalają na swobodną interpretację. Na drugim biegunie twórczości artysty znajdują się portrety, które formą i sposobem opracowania nawiązują do dziedzictwa wielkich mistrzów europejskiego malarstwa.
PAWEŁ SPYRCZYŃSKI
  Paweł Spyrczyński uprawia rzeźbę w brązie i drewnie, zajmuje się także kowalstwem i konserwacją dzieł sztuki. Poprzez połączenia rozmaitych materiałów, różnych odmian drewna, brązu i drewna, brązu i kamienia Spyrczyński uzyskuje efekt unikatowości i niezwykłej surowości. W swojej twórczości przedstawia głównie sylwetki kobiet w dynamicznych pozach tanecznych i sportowych. Pełne wdzięku i ekspresji postacie umiejscowione są często na krawędziach brył geometrycznych. Artysta jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem oraz Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
JAN OPALIŃSKI
Jan Opaliński (1956-2014) studiował na PWSSP w Łodzi pod okiem profesorów Bogusława Balickiego (projektowanie graficzne) oraz Juliusza Narzyńskiego (malarstwo), dyplom otrzymał w 1980 roku. Artysta zajmował się malarstwem, grafiką warsztatową i projektową. Grafika „Ach gwiaździsta, gwiaździsta noc”, która nie tylko prezentuje charakterystyczny motyw dla jego twórczości, ale także unikalny sposób opracowania. Artysta zastosował cieniowanie niektórych elementów przedstawienia, takich jak gwiazdy, księżyc oraz główną postać w celu ich podkreślenia i uwypuklenia. Pozostałe detale traktowane są w sposób szkicowy, co stanowi genialny zabieg, nadający grafice lekkości i humoru. Cała kompozycja dzieła zyskuje dzięki temu wyjątkowy charakter.
PAUL LUDWIG KOWALCZEWSKI
Paul Ludwig Kowalczewski (1865- 1910) niemiecki rzeźbiarz, pochodzący z Wielkopolski. W latach 1895- 1898 studiował w Akademii Berlińskiej. Od 1899 do 1906 roku wystawiał swoje prace na Wielkich Wystawach Sztuki w Berlinie. Kowalczewski pozostawił po sobie liczny dorobek artystyczny. Swoje prace tworzył głównie w brązie. Tematem jego rzeźb były postacie ludzkie z nadanymi cechami antycznymi, często o niewielkich rozmiarach. Tworzył także popiersia, np. Napoleona I czy Dawida. ​Najczęstszym motywem byli wojownicy, łucznicy i zwycięzcy, a także robotnicy przy pracy. Przykładem takiej rzeźby, jest znajdująca się w naszej galerii praca „Kowal i syn”. Posiada ona wszystkie cechy twórczości Kowalczewskiego, temat i realistyczne opracowanie. Postać kowala prezentuje dobrze, niemal antycznie, zbudowane ciało, a na twarzach obu postaci widoczne są emocje świadczące o bliskiej relacji ojca z synem.
ERNO ERB
Erno Erb (1890-1943) związany był ze środowiskiem lwowskim. W jego twórczości najczęściej pojawiają się motywy miejskie, chętnie malował lwowskie sceny rodzajowe z przekupkami na targowiskach a także wizerunki ukraińskich chłopów i Żydów oraz martwe natury i pejzaże. Obrazy artysty cechują się intensywną kolorystyką i grubą fakturą. Artysta wielokrotnie wystawiał w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie i w Krakowie oraz w warszawskiej Zachęcie. Z przyjemnością prezentujemy dzisiaj niedawno pozyskany obraz lwowskiego malarza o żydowskim pochodzeniu, Erno Erba (1890-1943). Obraz zatytułowany „Przekupki na targowisku” przedstawia charakterystyczny dla artysty motyw – handlarki na rynku sprzedające plony rolne. Faktura malarska, kładziona szerokimi pociągnięciami pędzla, nadaje dziełu wyrazistej ekspresji, a intensywne, żywe kolory dodatkowo rozświetlone są świetlnymi blikami.