WASYL PEREBYJNIS
Pozyskaliśmy do galerii interesujący obraz pochodzącego z Ukrainy malarza, grafika i scenografa Wasyla Perebyjnisa (1896-1966). Umiejętności artystyczne Perebyjnis zdobywał w Kijowie, Sankt Petersburgu, Krakowie i Paryżu. Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych współpracował z paryskimi galeriami Atelier Francais, Galerie de Paris, Galerie Zak, Galerie Marsylia. Wystawiał też prace na Salon d'Automne (1928,1935), Salon des Independants (1930-1932), Salon des Tuileries oraz na wystawach ukraińskich artystów w Paryżu i Lwowie oraz na wystawie artystów Ecole de Paris w Londynie. Perebyjnis malował portrety, pejzaże, martwe natury, wykonywał freski a także scenografie teatralne, filmowe i inne. Od 1947 roku do śmierci mieszkał w Wielkiej Brytanii. Obraz „Kobieta z jabłkiem” przedstawia elegancką młodą damę z cechami ukraińskiej urody. Fryzura i ubiór portretowanej oraz klimat obrazu wskazują czas powstania dzieła na lata 30. XX wieku.
KARINA SŁAWIŃSKA
Karina Sławińska z dużym powodzeniem maluje ekspresyjne obrazy w technice olejnej. Są one zazwyczaj w dużych formatach, swobodne, intuicyjne, namalowane szerokim gestem i grubą fakturą, ukazane w czystych i kontrastowych barwach. Liczne kompozycje malarka oznacza pochodzącą od jej imienia sygnaturą CAREN. W pracach artystki wiosenne łąki ukwiecone makami przybierają różne kolory traw i kwiatów - czerwone, złote, turkusowe, fioletowe, pomarańczowe, zielone. Jedne kołyszą się w delikatnych podmuchach wiatru, inne dynamicznie zmagają się z silnym wichrem. Czasem ukazane są w skali makro, nadnaturalnie wielkie, mięsiste i dorodne. Kiedy indziej drobniutkie i małe płatki kwiatów w wielkiej ilości wibrują wśród traw. Karina Sławińska w malarstwie doskonale wykorzystuje oprócz maków wyjątkową urodę magnolii, irysów i innych kwiatów a także środowisko roślin, sadzawki i zakątki ogrodów. Całą serię obrazów poświęca też ptakom – siwym wronom i czarnym krukom, drozdom, bocianom i kurczakom oraz zwierzętom, kotom, koniom, z rzadka zaś ludziom. Tematy zaczerpnięte z natury są nam bliskie i inspiracje rozpoznawalne ale wyobraźnia artystki odrealnia je na tyle, że obrazy raz stają się na pół abstrakcyjnym, przyjemnym w odbiorze nowoczesnym dekorum a innym razem czytelną alegorią. Karina Sławińska jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 2007 roku. Chętnie wystawia swe prace w wielu galeriach na terenie całego kraju. Pierwszą indywidualną wystawę zaprezentowała w 2006 roku w Galerii Dialogu Czterech Kultur w Łodzi. W kolejnych latach przygotowała wystawy w Łódzkim Domu Kultury i w Muzeum Miasta Łodzi, które towarzyszyły kilku edycjom Międzynarodowego Festiwalu Filmów Przyrodniczych im. Włodzimierza Puchalskiego. Artystka także projektowała druki reklamowe, katalogi i plakaty dla tego festiwalu.
KAROL HEIMROTH
Karol Heimroth (1860-1930) był znanym lwowskim artystą malarzem, twórcą nastrojowych nokturnów i pejzaży, niektórych ze sztafażem, z okolic Lwowa, Buczaczu, Zadola, Zakopanego ale również pejzaży włoskich z okolic Sorento a także postaci z folkloru huculskiego i zakopiańskiego oraz portretów dzieci i młodych kobiet. Artysta stosował olej, gwasz i akwarelę. Wykonywał też polichromie ścienne, m.in. w kościele Jezuitów we Lwowie. Artysta wystawiał swoje dzieła we Lwowie i w Krakowie. Podróżował do Włoch i Paryża. Dzieła Karola Heimrotha znajdują się w zbiorach Lwowskiej Galerii Obrazów, w Muzeum Narodowym w Warszawie, Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie oraz w Muzeum Diecezjalnym w Płocku. W zbiorach naszej galerii posiadamy obraz Karola Heimrotha pochodzący z wystawy w Krakowie w 1892 roku zatytułowany „Wschód księżyca nad Zbruczem”. Jest to nastrojowy nokturn przedstawiający ważną geograficznie i historycznie rzekę, przez wieki graniczną – w latach 1772-1793 między Rzeczpospolitą a Austrią, później między Rosją a Austrią, Rosją a Austro-Węgrami, a w latach 1921-1939 między II Rzeczpospolitą a Ukraińską SSR.
XVII-WIECZNY CARAVAGGIONISTA
Malarstwo starych mistrzów nie często pojawia się w sprzedaży w galerii. Tym bardziej jesteśmy zadowoleni z pozyskania do naszej oferty kilku obrazów z XVII i XVIII wieku. Jednym z ciekawszych jest „Młodzieniec z fletem”, bliżej nie określonego XVII-wiecznego malarza holenderskiego będącego pod wyraźnym wpływem dzieł Caravaggia. Temat muzykanta oraz sposób ukazania w ciemnym wnętrzu postaci młodzieńca grającego na flecie, mocny światłocieniowy modelunek ciała i odzienia, przedstawienie w dużym zbliżeniu, w lekkim półprofilu sylwetki grajka i baczne spojrzenie jego oczu zwróconych w kierunku widza, sytuują twórcę tego dzieła w kręgu XVII-wiecznych caravaggionistów. Wszystkich chętnych do obejrzenia tego obrazu i kilku innych dzieł mistrzów dawnego malarstwa holenderskiego, niemieckiego i włoskiego zapraszamy do odwiedzenia naszej galerii.
HENRYK STRUMIŁŁO
Dzisiaj wspominamy znanego łódzkiego artystę malarza i pedagoga Henryka Strumiłło (1934-2001), wieloletniego profesora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Tworzył on ekspresyjne kompozycje abstrakcyjne oraz pejzaże zarówno realistyczne jak i abstrakcyjne. W cyklu Mikrokosmos artysta prezentował w makroskali kompozycje mikrocząsteczek zaczerpnięte z obserwacji pod mikroskopem. Pejzaże Henryka Strumiłło inspirowane były wrażeniami odniesionymi w czasie górskich wędrówek. W twórczości artysty mamy realistyczne pejzaże odnoszące się do konkretnych widoków, głównie tatrzańskich - Dolina Pięciu Stawów Polskich, Morskie Oko i innych. Natomiast pejzaże abstrakcyjne przedstawiają w sposób uogólniony strukturę układów skalnych oraz fakturę powierzchni skał. Artysta stosował technikę olejną, łączył olej z akrylem, a także wykonywał prace na papierze, gwasze i monotypie. W 2001 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi odbyła się ostatnia wystawa dzieł Henryka Strumiłło z okazji 40-lecia pracy artystycznej i pedagogicznej.