W dziewiętnastowiecznej Polsce pod zaborami wielu artystów angażowało się w powstania narodowe i jednocześnie służyło rodakom patriotyczną twórczością „ku pokrzepieniu serc”.
Wśród nich był także Napoleon Orda (1807-1883), emigrant po powstaniu listopadowym, pianista i kompozytor, rysownik i malarz, przyjaciel Chopina, członek Towarzystwa Historyczno-Literackiego i Komitetu Emigracji Polskiej. Po amnestii w 1856 roku Orda powrócił z emigracji. W latach 1860-1880 wędrował po guberniach grodzieńskiej, wołyńskiej, mińskiej, kijowskiej, podolskiej, kowieńskiej, witebskiej, wileńskiej, mohylewskiej oraz po Wielkopolsce, Galicji i Królestwie Polskim. Efektem tej wędrówki stał się zbiór ponad tysiąca rysunków i akwarel zabytkowych miast i obiektów architektonicznych na ziemiach polskich. U schyłku życia w latach 1882-1883 Napoleon Orda wydał „Album widoków historycznych Polski poświęcony Rodakom”, który w ośmiu tekach zawierał 260 rysunków i akwarel litografowanych przez Alojzego Misierowicza i odbitych w pracowni Maksymiliana Fajansa. Album zajmuje ważne miejsce w sztuce polskiej po powstaniu styczniowym. W sposób szczególny łączy ówczesne tendencje historyzmu z pozytywizmem i narodowym patriotyzmem. Dokumentuje widoki wielu polskich miast i znanych obiektów architektonicznych. W dużej mierze znamy je dziś wyłącznie dzięki wielkiej pracy artystyczno-dokumentacyjnej Napoleona Ordy.
W galerii posiadamy niewielką kolekcję litografii. Jedna z nich przedstawia dwór Hołowińskiech w Steblowie w guberni kijowskiej, w którym w lutym 1825 roku przebywał Adam Mickiewicz. Poeta uwiecznił w „Panu Tadeuszu” starą lipę stojącą przed wejściem do domostwa. Na litografii Ordy, pięćdziesiąt lat po wizycie Mickiewicza, widnieje jedynie ogromny pień uschłej lipy pamiętającej tamto wydarzenie.